מוזיקה ואומנות – הולכים יד ביד

אומנות היא מושג רחב מאוד אשר יכול לכלול בתוכו תחומים רבים, כמו למשל אומנויות הבמה או אומנות פלסטית. גם מוזיקה לצורך העניין היא אומנות; למעשה היא עונה במדוייק על ההגדרה של פעילות הנתונה לשיקול דעתו של האומן (לצורך העניין המוזיקאי) והיא מתבססת על כישרונו המיוחד. אבל מה שהופך את המוזיקה למעניינת במיוחד הוא הקשר הדו כיווני שלה עם תחומי אומנות אחרים. זה מתבטא בכמה אופנים:

  1. מוזיקה לפעמים מלווה סוגי אומנות אחרים – למשל מוזיקה נמצאת ברקע של הופעות בלט או הופעות תיאטרון. במקרים אלו המוזיקה מדגישה רגשות, תחושות ומסייעת להעביר את המסר. למרות שבכל הופעת מחול תוכלו למצוא מוזיקה, זוהי הזדמנות טובה להזכיר יצירה מוכרת – ״פטר והזאב״. פטר והזאב הוא יצירה רוסית של המלחין סרגי פרופקייב. ביצירה זו ניתן להגיד כי המוזיקה והסיפור ממש משלימים אחד את השני וזה בא לידי ביטוי בהמחזות שונות שנעשו ואף הופעות מחול.
  2. אומנות בהשראת המוזיקה – ישנם מקרים רבים בהם המוזיקה שימשה כהשראה ליצירות אומנות שונות. קחו לדוגמה את להקת הביטלס ושימו לב שישנן הרבה יצירות אומנות, לאו דווקא מפורסמות, אשר מעוצבות בהשראת המוזיקה. למשל ישנם ציורים ופוסטרים רבים המעוצבים בהשראת הביטלס ועוד אינספור אקססוריז בעלי ערך אומנותי. הביטלס הם רק דוגמה, אך בהחלט לא המקרה היחיד של אומנות בהשראת מוזיקה, להקות או זמרים.
  3. מוזיקה בהשראת אומנות – לעתים ישנה מוזיקה שנוצרה בהשראת יצירות אומנות. קחו למשל את השיק וינסנט של דון מק׳ליין; השיר נכתב כהוקרה לצייר המפורסם וינסנט ואן גוך תוך דגש על הציור המפורסם The Stary Night. השיר מבטא היטב את אישיותו הכואבת של ואן גוך ואת סגנון הציור המיוחד שלו.

אומנות וגראפיטי

גראפיטי המצוייר על קירות העיר נחשב מצד אחד למטרד, אקט של ונדליזם. אך אחרים מסתכלים עליו מההיבט האומנותי ובהחלט ישנם ציורי גראפיטי מושקעים, אפילו כאלו אשר נעשו בצורה לגיטימית ולא כאקט של ונדליזם.

גם כאן אנחנו יכולים למצוא דוגמאות של שירים בהשראת גראפיטי, אפילו שיר ישראלי של סי היימן, וגם גראפיטי בהשראת מוזיקה. שירה של סי היימן ״גראפיטי תל אביב 89״ נכתב בהשראת טקסטים מכתובות גראפיטי ברחובות תל אביב, בעיקר כאלו המבטאים את רוח התקופה. גם שירים לועזיים רבים נכתבו בהשראת גראפיטי.

והמקרה השני, זה שבו המוזיקה מהווה השראה לגראפיטי הוא דבר נפוץ בכל העולם. אלו יכולים להיות אנשים אשר רשמו על קיר משפט משיר ואולי אף הוסיפו לו ציור תואם; אלו יכולים להיות ציורי גראפיטי של דמויות מוכרות מעולם המוזיקה כמו ג׳ון לנון, בוב מארלי ואחרים.

לסיכום, נראה שהקשר בין מוזיקה לאומנות הוא די טבעי. מוזיקה ואומנות הולכים יד ביד ולא רק מעצם ההגדרה של מהי אומנות. המוזיקה מביעה רגשות וגם מעוררת רגשות וכך היא גם האומנות על כל סוגייה. כאשר אומן גראפיטי מצייר על קיר הוא בדרך מביע את מה שבליבו בצורת ציור גראפיטי. זה יכול להיות הכל, החל מרגשותיו כלפי בחורה מסוימת ועד דעותיו הפוליטית. כזו היא גם המוזיקה, בהחלט תמצאו אינספור שירים על אהבה, זוגיות ושברון לב וכמובן גם שירים פוליטיים. אין זה מפתיע שהמוזיקה והגרפיטי ובכלל המוזיקה והאומנות נפגשים יחדיו.