מאחורי השירים – בוהימיאן רפסודי

שיר מפורסם של קווין אשר אף אחד לא יכול לשבת בשקט כאשר הוא מתנגן. אך טקסטים מוזרים ומילים מוזרות מעלות כל מיני תהיות על משמעות השיר והאם בכלל ישנה משמעות. אז מה רצה להגיד לנו פרדי מרקורי בשיר? לצערנו הרב נתחיל מהסוף ונגיד שאין אף אחד שיכול להסביר לנו בוודאות את משמעות השיר, אך בכל זאת ישנם כמה דברים מעניינים שאפשר להגיד בנושא.

כל ישראלי ששמע את השיר Bohemian rhapsody בוודאי הצליח לזהות בוודאות את המילה "ביסמלה", מי שיודע קצת ערבית יודע שמשמעות המילה היא "בשם אללה". אבל איך התגלגו מילים מהקוראן אל תוך השיר? סיפורו של פרדי מרקורי מתחיל בזנזיבר, מדינה דוברת ערבית באוקיינוס ההודי. משפחתו של פרדי מרקורי חיי בזנזיבר עד אשר נאלצה לעזוב ב 1964 על רקע השינויים הפוליטיים שהתחוללו במדינה באותה התקופה. פרדי מרקורי בילה את ילדותו באי דובר הערבית ומשם המילים השתררבו לשירו בוהימיהן רפסודי. ברור שעבר פרדי מרקורי הצעיר עזיבת זנזיבר והמעבר לאנגליה הייתה חוויה שלא שוכחים וגם אם לא ממש מבינים את ההיגיון במילים נראה שיש בו הרבה עוצמה רגשית המגיעה מכיווני של יוצר השיר פרדי מרקורי.  מקובל לייחס את השיר הזה לחוויה שעבר והסברה מקבלת חיזוק על פי ראיון שהעניק גיטריסט הלהקה ודיבר על אישיותו חסרת הביטחון של פרדי מרקורי אשר נובעת מאותן החווי

ככל הנראה גם מיניותו ונטיותיו הביסקסולאיות באו לידי ביטוי בשיר; השיר נכתב בתקופה בה הקשר שלו עם בת זוגתו באותה התקופה מרי אוסטין החל להתפרק.

אולי לשיר Bohemian rhapsody אין שום משמעות, את זה אנו לא יודעים בוודאות, אך ההמלצה של פרדי מרקורי היא שכל אחד יקשיב ויחווה את העצמה הרגשית של השיר וימצא את הפרשנות האישית שלו אשר מדברת אליו. על פי פרדי מרקורי השיר מורכב בצורה די רנדומלית; הסבר שלא כולם קונים אך דווקא המסתורין הוא חלק מהקסם של השיר. בנקודת זמן מסוימת פרדי מרקורי ציין שהשיר נוגע למערכות יחסים, דבר אשר חיזק את הסברה כי בשיר ישנן מטאפורות מורכבות הקשורות למיניותו של פרדי מרקורי. בשיר מתוודה פרדי מרקורי כי הרג אדם ויש האומרים שהמטאפורה מדברת על פרדי ההטרוסקסואל שמת ובמקומו מגיע פרדי החדש בעל הנטיות ההומוסקסואליות.

היכן נמצאת האמת, כנראה שאף פעם לא נדע אך בהחלט נצטרף לקריאתו של פרדי מרקורי המזמינה כל אחד לתת את פרשונותו האישית. מעבר לזאת כל שנותר לנו לעשות זה פשוט ליהנות מהשיר ולשיר אותו בקולי קולות.