טיפול אקוסטי – זמן הדהוד באקוסטיקה לאולפן

מקרופון בחדר אקוסטי

אקוסטיקה היא כבר עניין מדעי, פיזיקלי. אך לא תמיד כך זה היה, התחום נלמד למעשה על ידי ניסוי וטעייה לאורך מאות שנים ונהיה מדעי בצורה רשמית רק לאחרונה.

כיום בזכות המדע, ניתן להנדס ולדייק כל חדר בהתאם לדרישות כך שטיפול אקוסטי נהפך לחשוב כמעט בכל תחומי החיים שלנו החל מלימוד פורה בכיתה ועד לבידור איכותי בזמן האזנה למוזיקה בסלון.

טיפול אקוסטי מתמקד בעיקר באקוסטיקה אדריכלית שמטרתה להשפיע על זמני ההדהוד בחדר המטופל. למרות שאקוסטיקה אדריכלית הייתה כבר חלק בלתי נפרד מתכנון מבנים במשך 2,000 שנה לפחות, הבסיס המדעי הניתן לחיזוי נחרץ רק בראשית המאה העשרים על ידי וואלאס סבין. סבין ציין כי הדבר החשוב ביותר בטיפול אקוסטי של חדר לשימוש מסוים כמו האזנה הוא זמן ההדהוד שלו, והוא סיפק בסיס מדעי לפיו ניתן לקבוע ולחזות את זמן ההדהוד בחדר.

זהירות! החזרים

כאשר מקור של קול יוצר גלי קול בחדר, שומעים לא רק את גל הקול המתפשט ישירות מהמקור, אלא גם את שלל ההחזרים מהקירות, מהרצפה והתקרה של החדר.

סבין זיהה שזמן ההדהוד של חדר קשור לנפח שלו ביחס אל יכולת הספיגה של הקירות, התקרה, הרצפה ולחומרים הנוספים שבחדר. באמצעות הנחות אלו הוא קבע קשר שבעזרתו ניתן לחשב את זמן ההדהוד.

זמן הדהוד אידאלי

אמנם אין זמן הדהוד אידיאלי, אך יש זמנים שמתאימים ליישומים מסויימים. אלה משתנים בהתאם לגודל החדר ולמטרה של החדר. לדוגמא, בכיתת לימוד בה מרצה מעביר חומר לימודי, יש צורך חשוב בהבנת הנשמע של התלמידים על מנת להפוך את הלמידה שלהם לקלה ויעילה הרבה יותר כי התלמידים לא צריכים להתאמץ כדי לנסות להבין על מה המרצה מדבר ולכן לחדרים המשמשים לשיחה בין אנשים יהיו זמני הדהוד קצרים למדי. אך מצד שני, הצליל המלא הרצוי באודיטוריום לביצוע של אופרה, נדרשים זמני הדהוד ארוכים יותר כדי לעבות את מקור הקול ולהפיק תחושה גדולה יותר. ושוב, להפעלת הקלטות של מוזיקה במערכת שמע על זמני ההדהוד להיות קצרים יותר, כדי לא ליצור בלבול עם זמן ההדהוד של המוסיקה שהוקלטה במקור (שעברה מיקס מקצועי) עם החדר שבו מתנגנת המוזיקה.

טיפול אקוסטי בחדר קיים

כיום טיפול אקוסטי נועד לרוב לטפל בחדר בנוי אשר גודלו כבר לא ניתן לשינוי אך צריך גם להיות פיתרון מתאים ויעיל גם לחדרים אחרים ולכן ישנה חשיבות רבה לחיזוי של כמות הספיגה שהחדר דורש. זמני ההדהוד הנוצרים בחדר קטן שונים מאלו הנוצרים בחדר גדול. גם החומרים מהם בנוי החדר, החפצים והאביזרים השונים שבחדר משפיעים על זמני ההדהוד.

פנלים אקוסטיים מטפלים באותם החזרים ע"י כך שגלי הקול נכנסים אל אותו פנל ש"מתנגד" לאותו גל קול ומחליש את עוצמתו וכך זמני ההדהוד מתקצרים. אנרגיית לחץ האוויר נתקלת בחומר נקבובי המזכיר רשת של קורי עכביש. חלק מגל הקול נכנס לאותה רשת ולא מצליח להשתחרר וכך הופכת אנרגיית לחץ אוויר אשר רוטטת לאנרגיית חום הנכלאת באותו חומר נקבובי סופג.

לסיכום

אקוסטיקה היא ללא ספק אחד האלמנטים המשפיעים ביותר על הצורה בה נשמע סאונד בחדר שלנו. היא ניתנת לחיזוי ולרוב ניתן לטפל בה בהתאם לצרכים שלנו. האקוסטיקה תקבע את המסלול שיעבור הצליל מהרגע שישתחרר מהרמקול, ועד שיגיע לאוזניים שלנו.

"מאיפה כדאי להתחיל לטפל בחדר?", אם היינו שואלים את השאלה לפני אלפיים שנה אז לא היינו יודעים. אך כעת יש תשובה לשאלה שחוזרת על עצמה כמעט בכל פורום או קבוצה אפשרית ברשת – כדאי לטפל קודם בזמני ההדהוד לפי גודל החדר ובתהאם למטרה של החדר או במילים אחרות טיפול אקוסטי.

על הכותב:

מיכאל גרניק הוא הבעלים של אולפן הקלטות קורקט אשר נותנים שירותי סאונד ומיקס מקצועיים למוזיקאים, הרכבים ולאומני הבמה בדגש על הפרטים הקטנים מתוך מחשבה ארוכת טווח – עושים את זה נכון.