מסע אל הכלים – גיטרה

בשבועות הקרובים נעלה סדרה של כתבות שנקראת "מסע אל הכלים", שידברו על כלי נגינה שונים. הכתבות יסקרו את כלי הנגינה מבחינה הסטורית, עכשווית, המוזיקאים הבולטים שמנגנים על הכלי ועוד.

הפרק הראשון מדבר על כלי הנגינה הפופולארי בעולם – גיטרה.

מקורה של הגיטרה נתון למחלוקת כאשר יש שסבורים שהגיטרה התפתחה מכלי שנקרא "לאוטה" ויש שסבורים שהתפתחה מהעולם הערבי בהשפעת העוד. את חותמת השם קיבלה הגיטרה מספרד.

הגיטרה התפתחה עם השנים להמון סוגים, כאשר כל סוג מותאם לסגנון מוזיקלי שונה, אך הפופולריים ביותר הם:

  • גיטרה קלאסית – הגיטרה הקלאסית נקראת כך משום שמשמשת בעיקר לניגון מוזיקה קלאסית ועממית. מיתריה עשויים לרוב מניילון והנגינה הקלאסית עליה מתבצעת בעזרת האצבעות בלבד.
  • גיטרה אקוסטית – הפופולאריות בגיטרות האקוסטיות הן גיטרת 6 המיתרים וגיטרת 12 המיתרים. גיטרות אקוסטיות הן מוגברות לרוב (מיועדות להתחבר למגבר) אך צלילן מיוחד גם ללא החיבור. מיתרי הגיטרה עשויים ממתכת ומעניקים צליל חזק ובהיר כך שניתן לנגן עליה מגוון סגנונות מוזיקליים.
  • גיטרה חשמלית – גיטרות חשמליות משמשות למגוון סגנונות מוזיקליים ולכן יש מגוון רחב מאוד של חשמליות. ישנן גיטרות שמיועדות לבלוז, כאלה שמיועדות לרוק ומטאל, אחרות שנשמעות יותר טוב לג'אז ועוד. לגיטרות החשמליות מגוון של צורות ורכיבים שמשתנים מגיטרה לגיטרה כגון פיקאפים, צוואר הגיטרה, גשר ועוד. על גיטרה חשמלית מנגנים לרוב באמצעות מפרט.
  • גיטרה בס – גיטרת הבס דומה לגיטרה חשמלית אך מפיקה צלילים נמוכים. גיטרת הבס מכילה לרוב 4 מיתרים(עבים מאוד), אך כמובן שגם כאן יש סוגים נוספים. גם בגיטרת הבס ישנם התאמות לפי סגנון המוזיקה וכך גם בצורת הנגינה עליה.

המאסטרים

כמו בכל תחום, "הכי טוב" זה משהו שנתון לויכוח, במיוחד כשמדובר במשהו שאינו מדיד. לכן אנחנו נתייחס לכך כחוויה אישית, טעם אישי ואיך שאנחנו רואים את הדברים. בסופו של דבר, זו כתבה שלנו 😉

מאיך שאנחנו רואים את זה, כשמדברים על גיטרה קלאסית אי אפשר שלא לחשוב על פאקו דה לוסייה. פאקו מזוהה עם הפלמנקו אך ניגן גם לא מעט סגנונות אחרים ומזוהה עם טכניקה עילאית ורגש בלתי מוסבר באצבעותיו.

בגיטרה החשמלית הרשימה ארוכה מבחינתנו משום שהכשרון והטכניקה משתנים ומתפתחים ללא סוף ובכל כמה שנים מגיע נגן שמצליח למתוח את הגבולות עוד יותר. בין הגדולים ביותר בכל הזמנים נוכל למצוא את ג'ימי הנדריקס שמזוהה עם השימוש באפקטים, הנגינה לא רק באמצעות הידיים ובכלל, פורץ דרך.

אייקון נוסף הוא כמובן אינגווי מלמסטין, הגיטריסט השוודי שלקח את המהירות כמה שלבים קדימה והשאיר חובבי רוק ומטאל פעורי פה. דייויד גילמור הוא גיטריסט נוסף שהרגשנו חובה לציין. גילמור, סולן וגיטריסט פינק פלויד האגדית הוא גיטריסט מחונן ומזוהה עם הרגש האינסופי שלו והסאונד הכ"כ חם ומיוחד שהצליח להפיק מהגיטרה.

הרשימה כמובן ארוכה וישנם נגנים בולטים נוספים, אך ניתן לכם לחקור מעט ולהגיע אליהם.

בפרק הבא של סדרת הכתבות נדבר על הכלי המרעיש ביותר – תופים.