כמה עולה להקליט אלבום?

מיקסר באולפן הקלטות

לא אחת אמנים צעירים, או לפחות בתחילת דרכם, מתקשרים לאולפני ההקלטות ושואלים כמה עולה להקליט אלבום. שאלה זו מוצדקת אך אולפני ההקלטות מתקשים לתת תשובה חד משמעית, כי פשוט אין תשובה חד משמעית. עלויות הפקת אלבום תלויות בגורמים שונים והן אינן אחידות, לכל אלבום ולכל אמן יש את הצרכים שלו. אז אולי איננו יכולים לתת לכם תשובה חד משמעית לשאלה כמה עולה להקליט אלבום אך נוכל להסביר לכם את מבנה העלויות ואת הסיבות לשוני.

מודל התמחור

אולפני ההקלטות מחייבים את הלקוחות לפי יום או לפי שעה. התמחור לשעה הוא 150-300 שקלים והתמחור ליום הוא 1000-2000 ש“ח. כאשר מדובר בהפקת אלבום המחיר לפי יום הוא יותר משתלם מכיוון שידרשו שעות עבודה רבות. פחות או יותר אלו הם המחירים בכל האולפנים, אך קיימים הבדלים בין אולפן לאולפן. הסיבות להבדלי המחירים נוגעות בעיקר למיתוג ויוקרה – אולפן שהקליט עבור אומנים גדולים ומוכרים זוכה למוניטין וגובה את התשלום בהתאם.

מלבד מודל התמחור לפי יום/שעה, ניתן לחלק את מבנה העלויות לכאלו שהן הכרחיות וכאלו שהם אינן הכרחיות וחלקן אף מיותרות.

עכשיו כשהבנו את מודל התמחור, בואו נרד לעומקם של הדברים ונבין מדוע להקלטת אלבום אין עלות אחידה. אחד ההבדלים הקריטיים בין הקלטה אחת לאחרת היא רמת המוכנות של האומן. לצורך הקלטת אלבום יש צורך בביצוע חזרות רבות. במהלך החזרות משפרים את המילים, השירה, את הלחן ומשנים קצת או אפילו הרבה. אומן שביצע חזרות רבות בטרם הגיע לאולפן ההקלטות הוא אומן שהגיע מוכן. עם רמת מוכנות גבוהה ניתן לסיים את הפרויקט בצורה מהירה ולחסוך בשעות אולפן. אומן שלא ערך מספיק חזרות בסופו של דבר מבזבז זמן יקר באולפני ההקלטה ומוסיף עלויות מיותרות לפרויקט.

נקודה נוספת היא מאפייני האלבום. לכל יצירה ישנה רמת מורכבות אחרת ואלבומים יכולים להיות שונים אחד מהשני במספר השירים ומשך כל שיר. גורמים נוספים שיכולים להשפיע על העלות של הפקת אלבום הם האיכות והניסיון של המפיק והצוות הטכני, הציוד באולפן, כמות הנגנים ואיכותם וגם סוגיות של מיקס ומאסטרינג.

הקלטה מקצועית או הקלטת חובבים

ישנם אולפני הקלטות אשר מציעים מבצעים שונים, בדרך כלל עבור שירים בודדים ובמחיר אשר נקבע מראש. אולפני הקלטות אלו אינם פונים אל הקהל המקצועי אשר רוצה להקליט אלבום. הם אינם מתאימים לאמנים אשר רוצים להצליח בעולם המוזיקה אלא עבור חובבים הרוצים להקליט שיר. אלו הן הקלטות המתאימות עבור בר מצווה ואירועים דומים עבורם רוצים להקליט שיר. הפקות כאלו אינן דורשות רמה מקצועית גבוהה ולא משקיעים בהן את האנרגיה והזמן הנדרש להפקה מקצועית.

ברמת העיקרון יש להיזהר מכל חבילת הקלטות בתשלום אשר נקבע מראש. היא תגרום לאולפן לנסות ולזרז את העניינים ולסיים את הפרויקט במהרה. נשמע טוב אבל זה על חשבון האיכות.

לסיכום, כאשר אתם פונים לאולפן הקלטות חשוב שתדעו האם אתם מעוניינים בהפקה מקצועית או חובבנית. חשוב שתערכו חזרות ותהיו מוכנים. כמו כן חשוב להשוות בין האולפנים ולראות את טיב האולפן ומה כוללת ההצעה.