איך הופכים את החדר לאקוסטי בתקציב מוגבל

ספוג בחדר אקוסטי

לבידוד אקוסטי ישנן שתי מטרות – הוא מקטין את מעבר אנרגיית הקול בין שני חללים וגם מקטין את ההד בתוך החלל. בידוד אקוסטי נדרש במקומות בהם אנחנו לא רוצים שיחדור רעש מבחוץ או שלא נרצה שרעש מפנים יצא החוצה. בידוד אקוסטי הוא דבר נדרש במקומות רבים, כמו אולמות בידור ומטווחי ירי בהם לא נרצה שהרעש ייצור מטרד לשכנים.

מטווחים, אולמות אירועים, אולפני הקלטות ומקומות אחרים בהם יש צורך בתכנון אקוסטי נעזרים באנשי מקצוע, מומחים לתחום, ואמצעי בידוד וספיגת קול מסוגים שונים. אלו הם דברים אשר בסופו של דבר עלולים להפוך להוצאה גדולה. אך לא רק מטווחים ואולפני הקלטות צריכים בידוד אקוסטי, במקרים רבים גם האדם הפרטי בביתו נזקק לבידוד אקוסטי ברמה גבוהה. בעיקר אלו אשר מתאמנים בנגינה ואינם רוצים להפריע לשכנים. לא כל מי שמנגן בבית יכול להרשות לעצמו לשכור מומחי אקוסטיקה ולרכוש את החומרים המקצועיים הנדרשים. אך למרות זאת, בהחלט ישנם דברים שניתן לעשות. אז איך ניתן להפוך את החדר לאקוסטי בתקציב מוגבל?

התאוריה האקוסטית

הרעש הוא בעצם גלי קל הנישאים באוויר. איננו יכולים לראותם, אך הם בהחלט נמצאים שם, מהדהדים באוויר, פוגעים בחפצים ומשנים כיוון ואף חודרים קירות. בעצם הבעיה היא כפולה, אנו גם סובלים מהדהוד בחדר וגם מפריעים לשכנים. על מנת להתמודד עם מצב זה עלינו לעשות שימוש בחומרים המסוגלים לספוג את גלי הקול ולמנוע מהם לעבור דרך הקירות. ספיגת גלי הקול גם תמנע את ההדהודים בחדר.

ישנם אנשים המנסים לעשות זאת באמצעות שימוש בקרטון ביצים, אך יכולתו של הקרטון היא מוגבלת מאוד. בידוד אקוסטי איכותי נעשה בעזרת פוליאוריטן מוקצף.

כיצד ניתן להפוך את החדר לאקוסטי?

על מנת לבודד היטב את החדר מומלץ לבנות קיר גבס אל מול הקיר הקיים ולהשאיר רווח ביניהם. את הרווח יש למלא בחומר מבודד כמו צמר זכוכית. אם אתם רוצים להפוך את החדר לאקוסטי אך אתם סובלים מתקציב מוגבל מוטב להשקיע את התקציב העומד לרשותכם ברכישת יריעות פוליאוריטן אותן ניתן להדביק אל הקירות והתקרה. על מנת לספוג את הבאסים תוכלו להדביק את יריעות החומר המבודד בפינות החדר בצורה היוצרת סוג של משולש.

על הרצפה ניתן לשים שטיח מקיר לקיר, אך כאשר ישנה מגבלת תקציב כל שטיח יכול לעשות את העבודה אפילו אם לא בצורה מושלמת. אם יש לכם חלונות בחדר התקינו עליהם וילונות, זה אולי נראה לכם חסר משמעות אבל הם יסייעו להקטין את ההד. בכלל רהיטים שונים שיש בחדר ניתן לכסות בבד על מנת לשבור את המרקם החלק שמחזיר את גלי הקול.

בהחלט ניתן להשיג רמה טובה של איטום באמצעים זולים יחסית, אך במקרים רבים כתוצאה מחוסר ידע וניסיון בעצם משיגים איטום רעשים, ומבחינה אקוסטית החלל הופך להיות בעייתי. גלי הקול אינם נכסים או אינם יוצאים מהחדר, אך הם מהדהדים בחדר ופוגעים באיכות.