הקשר בין בישול למוזיקה

בישול ספגטי

בישול ומוזיקה, לכאורה שני דברים שונים מאוד ללא שום קשר ביניהם. אך האמת שהתשוקה לבישול ואוכל טעים אינה שונה בהרבה מהתשוקה למוזיקה טובה. עבורי מוזיקה היא מסע הלוקח אותי למקומות רחוקים, אני אוהב להאזין למוזיקה ולתת למלודיה ולמילים לקחת אותי איתם. מוזיקה מביעה הרבה מאוד רגשות, מכל הסוגים, הן במילים והן בלחן – רק צריך לדעת להקשיב. אך במידה רבה אני יכול להגיד את אותו הדבר על הבישול. בדיוק כפי שכל שיר ויצירה מוזיקלית מורכבים מצלילים רבים אותם חיבר יחדיו המלחין על מנת ליצור התאמה מושלמת בין הלחן למילים, כך גם האוכל. עם אותה התשוקה הטבח לוקח את כל המרכיבים ומעבד אותם לכדי אוכל טעים. אחד אחד הטבח בוחר את כל מרכיבי האוכל ומשלב אותם לכדי יצירת אומנות. כל תבלין הוא ירק צריך לשים בתבשיל בדיוק במידה הנכונה על מנת להגיש מנת אוכל מושלמת. בישול, כמו מוזיקה, הוא אומנות.

נראה שהקשר בין מוזיקה לאוכל הוא קצת יותר עמוק מזה. המוזיקה מתארת חוויות מחיינו או ליתר דיוק מחייהם של אלו אשר כתבו את המילים או הלחינו את הלחן. אהבה, כאב, לב שבור ואחרים הם נושאים המשאירים רושם עמוק על נפש האדם ובאופן טבעי שירים רבים עוסקים בנושא. אך גם אוכל מוזכר בשירים או בשמות השירים וזה מדגיש עד כמה האוכל הוא חלק מההוויה שלנו ובא לידי ביטוי גם בשירים. חיבור מעניין נוסף שקיים הוא החיבור בין מדיטציה לבישול. דרך הבישול ניתן ללמוד להתרכז בעשייה ולהיות במיקוד תוך כדי עשייה ולתרגל מדיטציה במקביל, מדובר בחיבור מקסים ומרענן שתופס תאוצה בשנים האחרונות ומיושם פעמים רבות באמצעות סדנאות בישול.

לפעמים המוזיקה לוקחת אותנו למחוזות רחוקים, כמו מוזיקה קרירה הלוקחת אותנו לסימטאות של לונדון; שירים הודיים הלוקחים אותנו לבולייוד ועוד סגנונות מוזיקה אשר כל אחד מהם הוא מסע מוזיקלי לכל קצוות תבל. זהו אחד הדברים המשותפים לבישול. בעזרת הבישול השפים או הבשלנים החובבים יכולים לקחת את הסועדים למחוזות רחוקים. לא אחת אנו רואים צעירים אשר חזרו מטיול במזרח ולאחר מכן יש להם תשוקה גדולה לאוכל אסייאתי – הצ'אי אשר לוקח אותם בחזרה לגואה; הפאד תאי אשר מעלה זיכרונות מהקואסן או אמפנדס המעלות געגועים לדוכני האוכל בדרום אמריקה. האוכל לקוח אותנו למסע של טעמים אקזוטיים ומעוררי מחשבה.