מי אתה ג׳ו דימגיו?

לפעמים מעניין מאוד לשים לב למילים של השירים, למטפורות שמאחוריהן והפרשנויות המיוחדות שהם מעוררים. לפעמים קל לנו להבין שירים חדשים השייכים לתקופותינו, אך דווקא יותר מעניין לנסות להבין שירים ישנים אשר יכולים לתת לנו חלון הצצה לתקופות אחרות והלך המחשבה אשר אפיין אותן. הפעם נעשה זאת באמצעות דמותו של ג׳ו דימג׳יו (Joe DiMaggio). שירים אמריקאים רבים מזכירים את ג׳ו דימגיו; לפעמים כמטפורה לתקופה שהייתה ולפעמים הם שרים עליו באופן ישיר. אז מי אתה ג׳ו דימג׳יו ומי הזכיר אותך בשיריו?

ג׳ון דימג׳יו היה אחד משחקני הבייסבול המהוללים של הניו יורק יאנקיז, עם קריירה מפוארת בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת. הוא לבש את חולצה מספר 5 ועד היום כאות הוקרה הקבוצה אינה עושה שימוש במספר זה.

אחד השירים המפורסמים אשר מזכירים את ג׳ו דימג׳יו הוא השיר Mrs Robinson של סיימון וגורפינקל, אשר זכה גם לביצוע של הלמון הדס שנים רבות אחר כך. על פי מילות השיר נשאלת השאלה לאן הלכת ג׳ו דימג׳יו, האומה נושאת את עיניה הבודדות אלייך. מי ששומע את מילות השיר עלול לחשוב שמדובר בגיבור שמת אך האמת שהשיר נכתב שנים רבות לפני מותו של השחקן. ככל הנראה האזכור נועד להביע געגועים לתקופה שהייתה, שנות החמישים בארה״ב. דרך אגב, השיר מזוהה עם הסרט ״הבוגר״ בכיכובו של דסטין הופמן; אך רבים מאמינים כי נכתב על אלינור רווזולט, רעייתו של נשיא ארה״ב פרנקלין רווזוולט ויחסיהם המורכבים. השיר מלא מטפורות ורמזים המחזקים סברה זו.

עוד אזכור מפורסם הוא בשירו של בילי ג׳ואל We didnt start the fire. השיר מזכיר אירועים שונים ודברים בעלי משמעות אשר התרחשו במהלך חייו של בילי ג׳ואל, עד לרגע כתיבת השיר כמובן. היה זה שיר שיצא לאור בשנה שבה הזמר חגג 40 שנה (1989) והוא סוקר את האירועים של אותה התקופה. ככל הנראה השיר מדבר על ההיסטוריה המטורפת, הסקנדלים, המלחמות והאש שתמיד הייתה ותמיד תהיה. השיר מזכיר את ג׳ו דימג׳יו לצד פצצת המימן, מרלין מונרו, סטאלין, רצח קנדי ועוד אירועים משמעותיים בהיסטוריה. אזכורו של ג׳ו דימג׳יו בשיר בהחלט משקף עד כמה הוא היה משמעותי בתרבות האמריקאית.