הסתבכויות של אמנים בעבירות מס

על פי החוקים, כל אדם חייב בתשלום מסים על הכנסתו. אלו מאיתנו אשר עובדים בתור שכירים כבר מקבלים את המשכורת בקיזוז המסים ובדרך כלל אינם מעורבים בעבירות מס. לעומת זאת כאשר אנו עצמאיים, בעלי עסקים או בעלי מקצועות חופשיים אנו צריכים לדווח על ההכנסות וההוצאות שלנו. אמנם על פי חוק אנו חייבים לדווח ולהצהיר רק אמת, אך האמת שאנשים רבים ״נופלים״ ומתפתים להסתיר חלק מההכנסות על מנת להתחמק מתשלומי המסים.

לאחרונה שמענו על הרבה מקרים של זמרים ישראליים אשר הסתבכו בהעלמות מס. באופן טבעי זמרים מקבלים הרבה מאוד תשומת לב ונוצרת תמונת מצב מעוותת כאילו מדובר באיזו מגמה או שקיימת נורמה כזו בקרב זמרים, דבר שמעולם לא הוכח. העלמות מס, הראויות לכל גינוי, קיימות בכל המגזרים. אם כך מדוע אמנים מקבלים כל כך הרבה תשומת לב ומדוע התופעה נמשכת?

רשויות המס עושות את עבודתן ומנסות לאתר מעלימי מס, בין אם אלו זמרים מוכרים או אנשים אנונימיים לחלוטין. באופן טבעי כאשר ישנה דמות מוכרת התקשורת מיד מפיקה חגיגת רייטינג תקשורתית. יש המאשימים כי רשויות המס מנסות לקחת את הזמרים בתור דוגמה ״למען ייראו ויראו״, אך האמת שנראה שיש כאן חגיגה משולשת שבה כולם מרווחים וזוהי אולי הסיבה מדוע התופעה עדייו נמשכת.

זוהי אולי טענה שנויה במחלוקת אך בהחלט נראה כי ישנו משולש של מרוויחים הכולל את התקשורת, רשויות המס והנאשמים עצמם. התקשורת מרוויחה מהדרמה והכותרות ותעשה הכל על מנת להעצים את הדרמה. רשויות המס מקוות להוכיח כי יש להן יכולות מודיעיניות ושיניים לאכוף את החוק. ומה לגבי האמנים? תגידו לי אתם מתי התרסקה לאומן הקריירה בשל האשמות בעבירות מס? האם ישנו סיבוב הופעות שבוטל או פחות השמעות ברדיו? ההפך הוא הנכון. נראה שהציבור תופס את העלמות המס כתופעה של שובבות ולא עבירה פלילית, הרי בסופו של דבר אף אחד לא שמח לשלם את המסים. נראה שדווקא בגלל זה חקירות במס הכנסה רק שמות את האומן תחת אור הזרקורים ומקדמות יותר את הצלחתו. ישנה אמירה לפייה פרסום הוא פרסום גם כאשר הוא שלילי; נראה שזה מה שמתקיים כאן.