המהפכה של ספוטיפי

ספוטיפי, שירות מוזיקה בתשלום המאפשר לכל אחד להאזין לשירים שהוא רוצה, אמנם עדיין לא זמין בישראל באופן רשמי (למרות שכל ילד מוצא את השיטות להשתמש בו) עורר מהפכה של ממש בתחום המוזיקה. זוהי מהפכה בצורה שבה אנו צורכים ומאזינים למוזיקה והיא משפיעה על כל התעשייה.

לא אחת אנו שומעים את ויכוח הפלייליסט המפורסם ובעיקר הטענות על קיפוח המוזיקה המזרחית. האם יש בטענות ממש או שזהו חלק מהמשחק הפוליטי הזול, את זה אתם תחליטו. אך קיומו של הפלייליסט הוא דבר אמיתי בו עורכים מוזיקליים מחליטים, מטעמים מסחריים, מה אנו נשמע. למוזיקה המזרחית אמנם יש לובי אך לסגנונות אחרים, כמו מטאל למשל אין לובי ואין קול המוחה על היעדרות סגנון מוזיקה זו. אז אפשר להתכתש ולהאשים אבל ישנה אפשרות אחרת והיא לקחת את הבחירה לידיים שלנו. בעזרת ספוטיפי, או אפליקציות אחרות, כל אחד יכול לבחור את סגנונו המוזיקלי המעודף ולהכין לעצמו את הפלייליסט שלו; דבר שהופך את תחנות הרדיו לפחות רלוונטיות, לפחות מבחינה מוזיקלית.

ספוטיפי חושפת את המשתמש לעושר מוזיקלי שאין כדוגמתו. תחנות הרדיו הישראליות משמיעות בעיקר מוזיקה ישראלית ולהיטים בינלאומיים מוכרים מהעולם המערבי. אך בעולם ישנם סגנונות מוזיקליים רבים; מתי למשל שמעתם מוזיקה מקניה או דרום קוריאה ברדיו? אותו המצב בחנויות המוזיקה המוכרות דיסקים; גם הן מציגות רק את המיינסטרים של המוזיקה. ספוטיפי נותנת לכם גישה לסגנונות מוזיקליים רבים, אשר רק הולכים ומתרחבים עם הצטרפות של משתמשים חדשים וכניסתה של ספוטיפי למדינות נוספות.

עד עכשיו דיברנו אך ורק על צד המשתמשים, אך האם ספוטיפי משפיעה גם על האמנים? אחת הבעיות מהן סובלים אמנים היא הפיראטיות ברשת. אמנים משקיעים זמן וכסף בהפקת אלבום ומיד הוא מתחיל להתגלגל ברשת בדמות קבצי mp3 הפוגעים בפרנסתם של האמנים. ספוטיפי אמנם דורשת תשלום מהגולשים אך מהרגע ששילמת אף אחד לא מגביל אותך בכמות השירים שלהם תאזין דבר שהופך את העלות השולית של כל שיר לאפסית ובהחלט מציבה אתגר להורדות הפירטיות. ולא רק בגלל המחירים, גם צורת העבודה של האפקליקציה אשר נותנת נוחות רבה לגולשים עם סינכרון בין מדיות שונות בהחלט הופכת את הפירטיות לדבר מסורבל.

עוד היבט הנוגע לאמנים הוא גישה לקהלים חדשים והדברים נאמרים בעיקר מההיבט הישראלי. המוזיקה הישראלית אינה נחשבת לדבר מוכר בעולם ואמן ישראלי, כל עוד לא לקח החלטה להקליט בשפות זרות ולפנות לשוק הבינלאומי, הוא מוגבל מאוד לשוק המקומי, שוק קטן מאוד. הסיכויים שלו להתברג לפלייליסט בחו״ל הם אפסיים. אך בעזרת ספוטיפי, כל אמן יכול לקבל גישה לשוק הבינלאומי.

עוד מהפכה, שאולי כבר נתפסת בתור דבר מובן מאליו, היא היכולת לבחור את השירים שאותם אנו רוצים לרכוש, לא היה זה כך בעבר. בעבר אמנים היו מוציאים אלבום עם מבחר שירים ומי שרצה את השירים, בצורה חוקית, נאלץ לרכוש את כל האלבום. היום זה נתפס כדבר מיותר לחלוטין.