הזוועות והאסונות שהפכו לשירים

 

i don’t like mondays של להקת boomtown rats עדייו מושמע פה ושם בתחנות הרדיו. ואם יש בסביבה אנשים המגרדים את גיל 40 הם אולי ידעו לספר לכם איזו אנקדוטה על השיר, ספק אמת ספק אגדה אורבנית על ילדה שבוקר אחד רצחה את בני כיתתה כי היא פשוט לא אוהבת את ימי שני. אז האם זוהי אגדה או האם יש כאן סיפור אמתי?

 

אז הרשו לנו לספר לכם את סיפורה של ברנדה אן ספנסר שבעקבות סיפורה נכתב השיר. היה זה בבוקר ה 29 בינואר 1979 בסן דייגו, קליפורניה. ברנדה, בהיותה בת 16 בלבד,  פתחה באש מחלון ביתה לעבר בית הספר אשר נמצא בצידו השני של הכביש. כתוצאה מהירי נהרגו 2 אנשים ונפצעו שמונה.

 

התקרית נמשכה מספר שעות במהלכן רוקנה 30 מחסניות. בעודה מתבצרת בביתה עיתונאי יצר איתה קשר טלפוני ושאל אותה את השאלה המתבקשת ״מדוע עשית זאת?״, תשובתה של ברנדה הייתה כי היא פשוט לא אוהבת את ימי שני. התקרית האיומה והתשובה מעוררת החלחלה הייתה ההשראה לשיר המפורסם i don’t like mondays.

 

https://www.youtube.com/watch?hl=es-419&v=-Kobdb37Cwc&feature=fvwrel&gl=CO

 

עוד אירוע עקוב מדם שעליו נכתבו שירים הוא ״יום ראשון העקוב מדם״. האירוע התרחש ביום ראשון השלושים בינואר 1972 באירלנד. באותו הבוקר ערכו האירים צעדת מחאה אשר יצאה משליטה עד אשר חיילים בריטים קיבלו הוראה לפתוח באש חייה על המפגינים. צעדת המחאה הסתיימה עם 14 הרוגים אירים לא חמושים והיה זה אירוע מכונן במסגרת המאבק של האירים נגד הבריטים. שני שירים העונים לשם sunday bloody sunday נכתבו, האחד של ג׳ון לנון והשני של להקת u2. השיר של להקת u2 נחשב לאחד משירי המחאה הטובים ביותר אי פעם והוא הושמע מאז ועד היום מעל 600 פעם בהופעות חיות. כמו בכל סיכסוך השיר נחשב לפרובוקטיבי, אך בעינינו הישראליות שאולי קצת רחוקות מהסיכסוך ופרטיו, אנו פשוט נהנים משיר יפה.

 

 

אז לאחר התעסקות בסיכסוכים ממקומות רחוקים, בואו נקפוץ לסכסוכים והקונפליקטים המקומיים שלנו עם שירה של סי היימן ״יורים ובוכים״. השיר הופיע באלבומה השני של סי היימן אשר יצא בימי האינתיפאדה הראשונה ומילותיו היו מעוררות מחולקת עד אשר נאסר להשמעה ברדיו. השיר נשא ביקורת קשה על התנהלותה של ישראל באינתיפאדה.

 

ועכשיו למשהו קצת יותר מפתיע בשיר אמריקן פאי של דון מקליין אשר זכה גם לביצוע מאוחר יותר של מדונה. השיר לכאורה נשמע די תמים עם מלודיה די שמחה אך יש בו משפט מעניין The day the music died אשר מעורר קצת תמיהה. אמנם זהו אינו הנושא הישיר של השיר (השיר מדבר על מעבר משנות החמישים אשר נראו אידאליות עבור הזמר לשנות השישים) אך הוא בהחלט מזכיר אירוע מסויים אשר התרחש ב 3 בפברואר 1959; הייתה זו התרסקות מטוס שבה נהרגו 3 כוכבי רוקנרול אמריקאיים באדי הולי, ריצ'י ואלנס וג.פ. "דה ביג בופר" ריצ'רדסון.