האם בכוחה של המוזיקה לרפא?

כולנו אוהבים מוזיקה ובאופן בלתי מוסבר היא פשוט גורמת לנו להרגיש טוב. לא אחת אנו שומעים סיפורים על יכולות הריפוי של המוזיקה והאמת שלא קשה לנו לקבל את זה. המוזיקה בהחלט עושה לנו טוב ומי שמרגיש טוב, אין ספק שהדבר משפיע גם על מצבו הפיזי והבריאותי. אך האם למוזיקה באמת ישנן יכולות ריפוי מוכחות? האם הנושא עמד אי פעם למחקר?

צר לי שאינני יכול להגיד לכם האם בכוחה של המוזיקה לרפא סרטן, אך המוזיקה בהחלט הייתה נושא למחקר, בעיקר על ידי פסיכולוגים. פסיכולוגים בהחלט חקרו את ההשפעות של המוזיקה על סכיזופרנים; אמנם לא כשיטת טיפול אלא בתור אמצעי משלים לטיפולים הפסיכיאטריים המקובלים. על פי המסקנות של החוקרים מוזיקה בהחלט משיגה תוצאות כאשר מדובר בדיכאון, חוסר שקט ואפילו כאבים כרוניים.

אולי אנחנו שיושבים מול המחשב וקוראים זאת יכולים לקבל זאת בהבנה אך עולם המדע חייב הסברים קצת יותר מעמיקים. אז מהו המכניזם שבעזרתו המוזיקה משפיעה עלינו?

ראשית כל, אנו רואים עדויות לכך שהמוזיקה משפיעה על מצבנו הבילוגי; המוזיקה יכולה להשפיע על הדופק, לחץ הדם ועוד מאפיינים שונים של הגוף. את זה אנו מייחסים למלודיה עצמה אך מה לגבי התכנים עצמם? שירים עם תכנים חיוביים יכולים להיות מעודדים מאוד ולהשפיע עלינו בצורה מאוד חיובית.

הדברים מתייחסים להאזנה מודעת למוזיקה אך מה לגבי מוזיקת רקע ששמים לצורך אווירה? איננו מאזינים בצורה מודעת למוזיקה זו, היא פשוט נמצאת שם ברקע בעוצמה נמוכה. מוזיקת אווירה ברקע אינה גוזלת את תשומת ליבנו, אך האם יש לה השפעה עלינו? ככל הנראה בעוצמה הנכונה מוזיקה שכזו משפיעה על היצירתיות שלנו.

עוד דוגמה טובה לכוחה של המוזיקה שבוודאי רבים מאיתנו חווים אותה היא ההשפעה של המוזיקה על הפעילות הגופנית. אנשים רבים נוהגים לרוץ או לבצע פעילות גופנית בעודם מאזינים למוזיקה; גם במכוני הכושר ישנה מוזיקה. זה מוביל אותנו למחקר שנעשה לפני למעלה ממאה שנים ב 1911 שם בדקו את ביצועיי רוכבי אופניים עם מוזיקה וללא מוזיקה. הניסוי הראה ביצועים טובים יותר תחת השפעת המוזיקה. שנים רבות מאוחר יותר, ב 2012, נעשה מחקר נוסף אשר הראה כי רוכבי האופניים יכולים להגיע לאותם הביצועים ביותר יעילות בעזרת המוזיקה. המחקר הראה כי תחת השפעת המוזיקה הרוכבים יכולים להגיע לאותם הביצועים אך צריכת החמצן שלהם ירדה ב 7%.

האם בכוחה של המוזיקה לחבר בין אנשים?

ההשפעה החזקה של המוזיקה והמילים ובתוספת שירה משותפת בהחלט מחברת בין אנשים. יש אנשים העושים זאת בקריוקי, הנחשב לפעילות חברתית מהנה בה כולם נהנים יחדיו. אך קחו דוגמה טובה וחזקה יותר משלנו – שירה בציבור. כל מי שהשתתף באירוע שירה בציבור חווה את תחושת הביחד והאחדות. זוהי אולי אחת ההוכחות הטובות ביותר לכוחה של המוזיקה והשירים.