אליס קופר – האיש והמיתוס

אליס קופר אשר לא מזמן חגג את יום הולדתו ה 68 מגיע בקרוב להופעה בישראל. זמן טוב לעצור ולהיזכר בשנותיו הראשונות.

קופר, אשר נחשב למי שהביא אל עולם הרוקנרול את האיפור המוגזם והמראה של סרטי האימה, הוא דווקא בן לאב אשר היה מטיף בכנסייה וגם היה איזה סוג של ״ילד טוב ירושלים״ לפחות בילדותו. הוא נולד בשם וינסנט פרנייר לפני שהפך להיות אליס קופר.

את הופעתו הראשונה עשה בגיל 16בתחרות כישרונות צעירים ביחד עם הרכב שנקרא ״העכבישים״. למרבה האירוניה הם בכלל לא ידעו לנגן על כלי נגינה ופשוט חיקו את הביטלס. למרבה ההפתעה הם זכו ובעקבות כך החליטו גם ללמוד לנגן. כשנה אחר כך הם כבר הקליטו את שירם הראשון.

כאשר הלהקה החלה להופיע על בסיס קבוע הם שינו את שמם ל Nazz אך במהרה גילו שהשם תפוס ולכן נאלצו לחפש שם במה חדש ואימצו את השם אליס קופר שבעצם הפך להיות שמו של פרנייר. פרנייר האמין שהלהקה צריכה לאמץ עצמה שואו של ממש וכך התחיל להתגלגל המותג של אליס קופר בשילוב עם סיפור שמקור השם בסיאנס; סיפור ששנים רבות אחר כך הודו שלא היה ולא נברא.

אחת מאבני הדרך שתרמו למיתוס של אליס קופר התרחשה בספטמבר 1969 בפסטיבל בטורנוטו. לסיפור ישנן מספר גרסאות, אז סלחו אם שמעתם משהו אחר במקום אחר. על פי הסיפור מישהו השליך תרנגולת חייה לעבר הבמה בעת הופעתו של אליס קופר. אליס קופר השליך את התרנגולת בחזרה לעבר הקהל אשר קרע אותה לגזרים. על פי אליס קופר הייתה זו תאונה אך הצהובונים למחרת כבר פרסמו את הכותרת על אליס קופר אשר הוריד את ראשה של התרנגולת בנשיכה ושתה את דמה״. פרנק זאפה, המפיק של אליס קופר באותם הימים, התקשר למחרת וביקש ממנו לא להכחיש את התקרית. זאפה האמין כי זהו פרסום מעולה.

בתחילת שנות השבעים הצליחה הלהקה להפיק כמה להיטים והם הסתובבו בהופעות ברחבי ארה״ב תוך כדי משיכת אש מפוליטיקאים אשר ניסו להחרים אותם ובעצם תרמו להאדרת המיתוס של אליס קופר. תדמיתו הייחודית של אליס קופר גם הביאה אותו לתפקיד אורח בסדרת טלוויזיה ב 1974, שם שיחק זמר רוק שטניסט ונראה שהציבור האמריקאי קנה את התדמית של אליס קופר ולא ידע היכן עובר הגבול בין השואו לבין האדם האמתי.